Szacowany czas czytania artykułu: 3 minut

Wyspany organizm ma siłę i energię, by sprawnie funkcjonować przez cały dzień. Obok pełnowartościowej diety i aktywności fizycznej to właśnie nocny wypoczynek jest najistotniejszym elementem dbania o zdrowie. Elementem niestety często pomijanym i traktowanym po macoszemu. Przeznaczanie ośmiu godzin na sen wydaje nam się marnowaniem czasu, który możemy przecież poświęcić pracy czy innym obowiązkom. Nic bardziej mylnego. Wyjaśniamy, dlaczego sen jest tak ważny i podpowiadamy, jak o niego zadbać.

Po co ten sen?

Sen pełni wiele niezwykle istotnych dla naszego organizmu funkcji. Przede wszystkim pozwala nam wypocząć, dodaje energii i sił do działania. Niewyspani i przemęczeni nie myślimy sprawnie, zaburzona jest nasza koncentracja, nie mamy na nic ochoty, brakuje nam mocy. Ale ta najbardziej widoczna funkcja snu nie jest jedyną. Podczas snu nasz mózg porządkuje informacje, naprawia uszkodzenia, zapamiętuje. Wysypianie się ma ogromne znaczenia dla naszej pamięci. To właśnie wtedy w mózgu zachodzą istotne z punktu widzenia umysłu procesy. Istotne wiadomości są zapamiętywane, nieistotne – zapominane. Nocą w mózgu odbudowywane są neuroprzekaźniki ważne dla zdrowia psychicznego. A to i tak tylko wycinek, fragment opowieści o tym, jak ważny dla naszego organizmu jest sen.

Zasady zdrowego snu

Wiemy już, że warto się wysypiać. Niestety – dziś coraz więcej osób ma problemy z tą podstawową czynnością. Cierpimy na bezsenność, która może się objawiać w różny sposób. Jedni nie mogą zasnąć, inni wybudzają się w nocy, jeszcze inni nie dosypiają, budząc się nad ranem. Niezależnie od tego, który z typów bezsenności nas dotyka, musimy nauczyć sobie z nim radzić. Brak snu może bardzo negatywnie odbić się na naszym zdrowiu i samopoczuciu.

Istnieje kilka zasad, które powinny nam ułatwić zaśnięcie i wysypianie się. Przede wszystkim wieczorami należy ograniczyć czas spędzany przed komputerem czy ekranem smartfona. Niebieskie światło emitowane przez ekrany skutecznie „udaje” światło dziennie, wysyłając do naszego mózgu sygnał, że to jeszcze nie czas na sen. Wieczór spędzajmy więc spokojnie, bez wpatrywania się w ekrany. Wybierzmy książkę, udajmy się na spacer lub poświęćmy ten czas na rozmowy z bliskimi.

Kolejna rzecz to przygotowanie sypialni. Pomieszczenie powinno być wywietrzone, pościel świeża i pachnąca, piżama wygodna. Sypialnię warto odpowiednio wyciszyć i odciąć od źródeł światła. Nasz organizm do zaśnięcia potrzebuje ciemności.

Jeśli wciąż mamy problemy z zaśnięciem, sięgnijmy po melatoninę ze strony https://melatonina.pl/ – naturalny hormon snu w formie tabletek. Lek uzupełni poziom tej substancji w organizmie, ułatwiając zaśnięcie i umożliwiając kompleksowy, nocny wypoczynek. Melatonina polecana jest szczególnie osobom, które pracują zmianowo, często podróżują, zmieniając strefę czasową lub zmagają się z bezsennością charakterystyczną dla późniejszego wieku.