Szacowany czas czytania artykułu: 3 minut

Niemal każdy klient, zanim dokona zakupów, czyta opinie o produkcie w sieci. W ciągu minionych lat świat bardzo się zmienił, stał się bardziej zabiegany i zagmatwany, a zakupy online stały się standardem. Z tego powodu większość ludzi szuka opinii i recenzji o produktach i usługach na forach, różnego rodzaju portalach czy grupach. Dzisiaj nie wystarczy dobrze zareklamować tego, co się sprzedaje. Zdecydowanie większą moc mają opinie użytkowników.

Dlaczego klienci piszą recenzje i opinie online?

Recenzje online dają klientom siłę do opowiadania swojej historii zakupów. Stanowi to pewnego rodzaju społeczny dowód, świadczący o poziomie wiarygodności, a jak powszechnie wiadomo, to odbiorcy są w stanie uwiarygodnić produkty i usługi. Mechanizm działania nie jest skomplikowany, im więcej osób kupi daną rzecz i cieszy się tym wyborem, tym bardziej prawdopodobne jest, że inni za nim podążą. Pozytywne publiczne poparcie marki, np. przez celebrytę może stanowić wysoki dowód społeczny, a to z kolei bezpośrednio przełoży na sprzedaż. Nie brakuje także dowodów na to, że recenzja napisana w sieci jest głównym sposobem wyboru miejsc, w których można robić zakupy. Statystyki dobitnie to pokazują, ponieważ aż 97 proc. Konsumentów korzysta z internetu podczas wyszukiwania produktów i usług w swojej okolicy.

Czy opinie w sieci mają wartość?

Chyba nikt nie zaprzeczy, że pozytywne recenzje wypływają na zwiększenie popularności produktów i usług, ale to nie wszystko:

  • Zaufanie klientów – każdy doskonale wie, że zaufania nie zdobywa się w ciągu tygodnia, miesiąca, a nawet roku. Za to stracić można je dosłownie w mgnieniu oka. Ogromna większość kupujących jest bardziej skłonna do zakupów po przeczytaniu recenzji napisanych przez ludzi, którzy faktycznie używają produktów lub korzystają z usług na temat, których opinią się dzielą z innymi;
  • Bezpośredni kontakt – opinie i recenzje są także cennymi informacjami zwrotnymi od klientów, a to pozwala sprzedawcom nie tylko poprawiać jakość swoich produktów i usług, ale też daje możliwość prześledzenia obrazu całej podróży klienta i określenie obszarów, w których uzyskuje się dobre wyniki oraz, które wymagają poprawy. W przypadku większości witryn z recenzjami można odpowiedzieć odbiorcom i rozpocząć z nimi dialog, aby dowiedzieć się więcej o ich potrzebach i preferencjach;
  • Wyższa pozycja w wyszukiwarkach – recenzje klientów online zyskują na znaczeniu w organicznych wyszukiwaniach. To, co klienci komunikują w swoich opiniach jest niezwykle istotne – pozytywne nastawienie w opiniach Google jest pozytywnym czynnikiem w rankingu.

Jak mogą być wykorzystywane recenzje?

Opinie online są cenne dla zarówno dla strony kupującej, jak i sprzedającej. Klienci zyskują pewność, że dokonali dobrego wyboru, a sprzedawcy mogą dzięki nim poprawiać jakość produktów i usług, które oferują. Recenzje są doskonałym źródłem informacji, ale także znacznie skracają dystans między stronami. Bardzo dobrą praktyką jest odpisywanie na opinie odbiorców, bo dzięki temu obie strony stają się sobie bliższe i mają szanse na zbudowanie trwałej relacji.

Artykuł powstał przy współpracy z https://www.gowork.pl