Szacowany czas czytania artykułu: 3 minut

Zaparcia są dość problematyczne, gdyż potrafią wpłynąć negatywnie na komfort życia człowieka. Przyczyny powstania problemów z wypróżnianiem są różne, więc niekiedy trzeba przetestować kilka sposobów na ich pozbycie się. Istnieje bardzo duża szansa, że jeden z nich lub ich kombinacja skutecznie złagodzi problem. Podpowiadamy, jak poradzić sobie z zaparciami.

Środki apteczne na zaparcia

Jest kilka rodzajów środków, które wykazują różny mechanizm działania. Ich odpowiedni dobór jest sprawą kluczową do osiągnięcia rezultatu. Przykładem takiego leku może być Dulcobis, którego substancją czynną jest bisakodyl. Dulcobis natychmiast zwalcza objawy zaparć i przynosi ulgę dla układu pokarmowego. Warto kupić Dulcobis w aptece przez internet, gdyż można go dostać w o wiele bardziej atrakcyjnej cenie niż stacjonarnie. Dodatkowo niektóre apteki, np. Gdziepolek.pl, posiadają internetową porównywarkę cen, więc każdy klient jest w stanie zobaczyć ową różnicę w kosztach zakupu. Oprócz wspomnianego wyżej Dulcobisu, istnieje wiele innych rodzajów środków przynoszących ulgę w zaparciach. Można je podzielić na kilka kategorii:

  • drażniące leki przeczyszczające,
  • zmiękczające środki przeczyszczające – są to substancje, które nie wchłaniają się z przewodu pokarmowego, zmiękczają masy kałowe i ułatwiają wypróżnienie,
  • osmotyczne leki przeczyszczające – powodują zatrzymanie wody w jelitach, która zmiękcza masę kałową, co w efekcie prowadzi do łatwiejszego wydalenia kału,
  • pęczniejące leki przeczyszczające – zwiększają objętość kału, co aktywuje pasaż jelitowy; mechanizm działania tych środków jest dość delikatny w porównaniu do wcześniej wymienionych grup leków.

Odpowiednia dieta

Dobrym krokiem w kierunku zniwelowania problemu z zaparciami jest odpowiednia dieta. Aby pozbyć się dyskomfortu związanego z niemożnością swobodnego wypróżniania należy do jadłospisu wprowadzić produkty bogate w błonnik. Błonnik określany jest jako “miotełka” jelit, która skutecznie usuwa z nich zalegające treści pokarmowe. Można go znaleźć w kaszach, płatkach owsianych, płatkach jęczmiennych, świeżych owocach, warzywach strączkowych, ciemnym pieczywie. Do tej grupy zaliczają się również suszone owoce tj. morele, śliwki czy rodzynki, które warto spożywać na czczo. Oczywiście każdy produkt bogaty w błonnik należy wprowadzać stopniowo. Dobrze jest również pamiętać o produktach fermentowanych, które posiadają dobroczynne kultury bakterii oraz pałeczki kwasu mlekowego, które skutecznie usprawniają pracę jelit. Do tej grupy należą jogurty, kefiry oraz zsiadłe mleko. Aby uniknąć zaparć należy wyeliminować z diety słodycze, a zwłaszcza czekoladę, która przyczynia się do ich powstawania.

Nawodnienie organizmu

Kolejnym bardzo ważnym elementem, który może pomóc przy zaparciach jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Kiedy jesteśmy odwodnieni istnieje większa szansa na pojawienie się zaparć. Wynika to z faktu, ze niedostateczna ilość wody powoduje, że masa kałowa staje się twarda i trudna do wydalenia. Dobrym sposobem jest wypicie szklanki wody na czczo, jednak ogólna, dzienna podaż płynów powinna oscylować w granicach dwóch lub trzech litrów. Również aktywność fizyczna przyczynia się do właściwego wypróżniania.

Aktywny tryb życia

Siedzący tryb życia skutecznie spowalnia perystaltykę jelit, co realnie przyczynia się do zalegania mas kałowych w jelicie. Codzienny ruch, nawet w postaci spacerów czy jazdy na rowerze usprawnia pasaż jelitowy. Warto wprowadzić nawet 30-mitutowe spacery do swojej rutyny, a z pewnością różnica będzie zauważalna.