Szacowany czas czytania artykułu: 3 minut

Wbrew pozorom prowadzenie własnego biznesu to ciężki orzech do zgryzienia, zwłaszcza na początku, kiedy jeszcze nie mamy zbudowanej renomy i bazy klientów. Wtedy też najłatwiej o błędy, które mogą przełożyć się nawet na przyszłość firmy. Jakie błędy najczęściej popełniają młodzi przedsiębiorcy? Odpowiadamy poniżej!

Nadmierny optymizm

Jednym z często popełnianych błędów młodych przedsiębiorców jest… oglądanie świata przez różowe okulary. Wchodząc na rynek, od razu liczą na przypływ klientów i sądzą, że świetny pomysł wystarczy do tego, by odnieść sukces finansowy. Tymczasem, chociaż oczywiście nie zawsze, takie myślenie często kończy się niepowodzeniem. Dlatego też, zanim udamy się do urzędu w celu zarejestrowania swojej działalności gospodarczej, należy sporządzić biznes plan, uwzględniający m.in. analizę finansową, analizę rynku i konkurencji, a także ocenę ryzyka. Warto też posiłkować się analizą SWOT, chociażby po to, by zidentyfikować słabe punkty swojej firmy i wymyślić jak je wzmocnić. Oprócz tego dobrym pomysłem jest przygotowanie planu awaryjnego, by być gotowym w przypadku niepowodzenia.

Brak strategii marketingowej

Częstym błędem popełnianym przez młodych przedsiębiorców jest brak strategii marketingowej lub niedostosowanie jej do grupy potencjalnych klientów. By stworzyć dobrą strategię marketingową, należy wcześniej określić swoją target grupę, czyli grupę, która może być zainteresowana naszymi usługami bądź produktami. Przykładowo, w przypadku sprzedaży sprzętu motoryzacyjnego naszą target grupę będą tworzyć mężczyźni, w przedziale wiekowym od 20 do 65 lat, zainteresowani motoryzacją itp.

Po zdefiniowaniu target grupy można podejść do planowania strategii marketingowej, której roli przedsiębiorcy często nie doceniają. Dzięki odpowiedniej komunikacji np. w mediach społecznościowych czy na stronie www możemy nie tylko zdobywać nowych, ale także budować lojalność dotychczasowych klientów.

Nieodpowiedzialne podejście do kwestii bezpieczeństwa

Na liście często popełnianych błędów przez młodych przedsiębiorców znajduje się również nieodpowiednie podejście do kwestii bezpieczeństwa. Dotyczy to m.in. przechowywania danych osobowych czy też braku odpowiednich zabezpieczeń na swojej stronie internetowej. Jeśli prowadzimy e-commerce, w którym nasi klienci dzielą się z nami swoimi danymi osobowymi, należy znać podstawowe zasady ich przechowywania i przetwarzania. Powinno być to zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych, polityką prywatności oraz RODO.

Kolejną kwestią jest korzystanie z bezpiecznego internetu dla firm, który powinien minimalizować ryzyko ataków hackerskich. Dobrym pomysłem jest zaufanie UPC – jednemu z najbardziej renomowanych dostawców usług sieciowych, który w ramach dodatkowych usług oferuje pakiet bezpieczeństwa.

Brak środków na inwestycje

Na koniec pozostawiliśmy omówienie poważnego błędu młodych przedsiębiorców, mianowicie brak odpowiedniego zaplecza finansowego. Założenie firmy wymaga nakładów środków na inwestycje np. na niezbędny sprzęt i narzędzia do pracy czy też na działania reklamowe. Warto też przygotować sobie nieco środków na tzw. wydatki stałe z myślą o początkowych miesiącach prowadzenia działalności, które mogą nie przynosić zbyt dużych zysków. Mowa tu m.in. o rachunkach za internet i telefon, podatkach, składce ZUS i składce zdrowotnej.

Przed założeniem działalności gospodarczej należy sporządzić kosztorys i ewentualnie postarać się o możliwość finansowania. Dobrą formą pomocy mogą być dotacje oferowane przez urzędy pracy, a także wsparcie Inkubatorów Przedsiębiorczości. Udzielają one nie tylko pomocy finansowej, ale również prawnej, księgowej, a także szkoleniowej.